Råd efter operation

Här finns tips och råd vad du bör tänka på efter efter din knä- och höftledsplastikoperation.

Vid höftledsartros har brosket som vanligtvis täcker ytorna i höftleden mer eller mindre försvunnit. Brosket gör att ledytorna glider lätt mot varandra. När brosket är borta får benändarna direktkontakt med varandra. Vanliga besvär vid höftledsartros är smärtor i ljumsken och vid belastning. Smärta kan även stråla ned i låret och ut i nedre delen av ryggen/bäckenet. Andra symtom vid höftledsartros är stelhet igångsättningssmärta reducerad gångsträcka och störd nattsömn.

Operationen innebär att den sjuka höftleden ersätts med en konstgjord höftledsprotes där ledytan som täcker lårbenets ledkula är gjord av metall/keramik och ledskålen är gjord av metall/plast. Protesen förankras cementerat eller ocementerat.

Syftet med en ny konstgjord höftled är att du ska bli av med smärtan så att du kan röra leden lättare och därmed få ett gott vardagsliv. En ny höftled med höftledsprotes är inte som en vanlig led. Att lägga hög belastning och/eller stötiga rörelser på protesen bör undvikas såsom t.ex. löpträning och hopp. Undvik också att korsa benen och att sitta på huk.

De flesta som får en höftledsprotes upplever att smärtan/värken som fanns före operationen försvinner eller minskar kraftigt ganska snart efter operationen ofta redan efter några dagar. Det är dock vanligt med viss stelhet som kan finnas kvar under en tid.

Man får vara beredd på att det krävs fysioterapi/sjukgymnastik för att bygga upp styrka bra gångteknik och god funktion i benet efter operationen.

Efter operationen:

Uppmaning
Du som är höftopererad ska:

• Använda två stycken kryckor under minst 6 veckor för att undvika fallskador och för att få ett riktigt gångmönster. Efter detta kan kryckorna successivt avvecklas dock inte helt förrän ett adekvat gångmönster uppnåtts. Det är bättre att använda kryckorna något längre än att gå med kraftig hälta utan gånghjälpmedel.

• Gå utan att halta.

• Iaktta försiktighet i alla rörelser runt opererade höften de första 6 veckorna t.ex. böjning och vridning!

• Undvika extremrörelser i höften i alla rörelseriktningar!

• Träna enligt träningsprogrammet tills du träffar din vidtagande fysioterapeut/sjukgymnast.

2-4 veckor efter operationen:
Ta kontakt med fysioterapeut/sjukgymnast som kan hjälpa dig med din fortsatta rehabilitering!

Information och Rekommendationer

• Rör på dig ofta!

• Använd en stadig stol med armstöd när du sitter. Undvik att sitta på något som är lägre än till knävecken. När du stiger upp från sittande kan du sträcka fram det opererade benet. Om du behöver nå något långt ned när du står upp kan du för att undvika att böja för mycket i höften sträcka det opererade benet bakåt medan du böjer dig ned.

• Ta bort lösa mattor och sladdar som du kan snubbla på. Ha antihalkmatta i duschen. Använd lång badborste för att nå ned när du duschar.

• Du får ligga på sidan med en kudde mellan benen.

• Du får gå i/ur sängen på den sida som känns bäst. Ha benen samlade/ håll ihop benen när du för dem över sängkanten.

• Vid påklädning/avklädning av byxor underkläder strumpor och skor använd griptång strumppådragare och långt skohorn för att nå ned. Använd stadiga skor som är lätta att bara sticka i och ta ur foten ha eventuellt elastiska skoband på knytskorna.

• Arrangera hemma så att du har saker som du ofta använder så lättåtkomliga som möjligt.

• Ordna hjälp med städning handling och tvätt under de första veckorna efter operationen.

• Inte köra bil de första 6 veckorna.

• När du tar dig i och ur passagerarsidan i bilen så försök att ordna så att bilen inte står på lägre höjd än du själv. Be föraren om hjälp med att höja upp sätet så högt som möjligt och skjuta bak sätet så långt det går samt luta ryggstödet bakåt.
      När du ska in i bilen så ställ dig inledningsvis med ryggen mot dörrkarmen. Sätt dig med rumpan på sätet försök att hålla överkroppen så upprest du kan medan du sätter dig ner mot sätet. Undvik att föra överkroppen för långt fram. Luta dig bakåt mot ryggstödet och lyft in fötterna i bilen. Hjälp till med händerna vid behov.
      Gör det omvända när du tar dig ur bilen.

• Feber och sjukdomskänsla i kombination med rodnad och svullnad i operationsområdet kan vara tecken på en infektion och då är det viktigt att du snarast kontaktar ortopedmottagningen på Telge Ortopedi.

STORT lycka till och kämpa på med din rehabilitering!

Bettina Hellberg Leg. Fysioterapeut

I knäleden täcks lårbenets och underbenets ändar av brosk. Brosket gör att benändarna glider lätt mot varandra. Vid artros förändras brosket gradvis till att bli ojämnt och gropigt.

Den vanligaste operationen vid knäledsartros är att sätta in nya leddelar en så kallad knäledsprotes. Protesen är gjord av plast och metall som cementeras fast i benet. Syftet med en ny knäled är att du ska bli av med smärtan så att du kan röra leden lättare och därmed få ett gott vardagsliv. En ny knäled med knäledsprotes är inte som en vanlig led. Att lägga hög belastning med stötiga rörelser på protesen bör undvikas såsom löpning och hopp. Man får också vara beredd på att det krävs fysioterapi/sjukgymnastik för att bygga upp styrka och god funktion i benet efter operationen.

De flesta som får en ny knäled upplever att smärtan försvinner och att det blir lättare att röra sig. Förbättring brukar märkas redan efter några veckor. Efter cirka 1 år kan du se slutresultatet efter knäoperationen. Det finns ett starkt samband mellan ihärdig knäträning och ett gott resultat. En knäledsprotes håller vanligtvis i minst 15-20 år.

Efter operationen:

2 stycken kryckkäppar bör användas minst 6 veckor för att framför allt undvika fallskador samt för att få ett riktigt gångmönster. Knät skall belastas fullt vid gång. Efter detta kan kryckorna successivt avvecklas dock inte helt förrän ett adekvat gångmönster uppnåtts. Det är bättre att använda kryckorna något längre än att gå med kraftig hälta utan gånghjälpmedel.

1-2 veckor efter operationen
Ta kontakt med en fysioterapeut/sjukgymnast som kan hjälpa dig med din fortsatta rehabilitering!

Information och råd

• Det är normalt att ett nyopererat knä är svullet och smärtar. Vi rekommenderar därför dig att använda ett isförband/kyla så länge svullnaden pågår.

• Vid vila skall detta ske med rakt ben inte med någon kudde under knät.

• Första 4-6 veckorna är rörelseträning och muskelaktivitet viktigast. Träningen kan sedan stegras successivt med ökad svårighetsgrad och belastning.

• Du ska självträna dagligen under minst tre månader.

• Vi rekommenderar också att du tränar hos fysioterapeut/sjukgymnast för att uppnå slutmålet: knäböjning på 120 ⁰ samt full knästräckning.

• Knäprotesen kan inte lossna eller på annat sätt påverkas av passivt rörelseuttag.

• När du börjar gå och röra sig mera är det vanligt att knäleden svullnar upp med ökad smärta och rörelseinskränkning som följd. Vissa patienter kan få problem med svullnad och smärta i knäleden under en lång tid oftast förknippat med ansträngning. I enstaka fall kan dessa besvär förekomma i uppemot ett år.

STORT lycka till och kämpa på med din rehabilitering!

Bettina Hellberg Leg. Fysioterapeut